Krauss-Linz 7485 (1920) – „Jednička“

Lokomotiva Krauss-Linz 7485 (1920)

Na jaře roku 1918 vyrobila lokomotivka Krauss v rakouském Linzi jednu z mnoha trojspřežních lokomotiv typu RIIIc, určenou pro vojenské polní dráhy. Stroj s číslem 116 do vývoje první světové války už zasáhnout nestačil a skončil ve vojenském skladu.

Když linecká lokomotivka ještě v roce 1918 obdržela objednávku na lokomotivu pro sklonově i směrově náročnou mladějovskou dráhu, zpětně odkoupila zmíněný stroj od c. a k. Ministerstva války a lokomotivu zásadním způsobem přestavěla, čímž vznikla nepříliš obvyklá konstrukce trojspřežní lokomotivy s jednonápravovým podpůrným tendrem. To dovolilo prodloužit válcový kotel a náhradit původní skříňový kotel za větší, navíc opatřený stupňovitým roštem umožňujícím spalování nekvalitního mladějovského uhlí, a zvýšit tak výkon parního kotle.

Pojezd včetně vypružení a ruční brzdy a parní stroje s Helmholtzovým rozvodem byly použity z původní lokomotivy; nýtovaný rám, sloužící mimo jiné i jako zásobník vody, byl upraven pro uchycení rámu podpůrného tendru.

Přestavěná lokomotiva byla do Mladějova dodána v roce 1920 a pod číslem »1« vydržela v pravidelném průmyslovém provozu až do roku 1991, kdy byla výroba v mladějovské šamotce ukončena.

V roce 2011 se lokomotiva po pětileté přestávce, kterou si vyžádala její generální oprava, vrátila do muzejního provozu.

Technické parametry

Výkon37 kW (50 k)
Přetlak páry1,2 MPa
Max. rychlost20 km/h
Min. poloměr oblouku50 m
Hmotnost (prázdná)11,5 t
Hmotnost (vystrojená)14,0 t
Zásoba uhlí1,0 m3
Zásoba vody0,8 m3
Délka přes nárazníky7117 mm
Šířka1704 mm
Výška2980 mm