Autobus Praga MO

Autobus Praga MO
Foto: Martin Ondříček

Jedinečný autobus Praga ze sbírek Průmyslového muzea Mladějov byl vyroben v roce 1926. Jeho konstrukce vychází z dobového nákladního automobilu klasické koncepce se žebřinovým rámem a vpředu umístěným benzínovým motorem o výkonu 30 koní, který poháněl zadní kola. Maximální rychlost vozidla, které pamatuje počátky autobusového provozu u nás, byla 40 km/h.

Autobus byl formálně zrušen v roce 1953, řadu dalších let pak strávil uschován po různých stodolách. První krok k jeho záchraně podnikl v devadesátých letech Bedřich Doležel, zakladatel Průmyslového muzea Mladějov.

Současný provozní stav autobusu je výsledkem tří let pečlivé a usilovné práce, které jeho renovaci věnovali Václav Zmeškal, Bohumil Sláma a Tomáš Stančík. První novodobá jízda autobusu, opraveného přímo v mladějovských dílnách, se uskutečnila 6. října 2020.

Veřejnosti bude autobus představen poprvé na zahájení sezony 2021.

Technické parametry

Motorřadový benz. čtyřválec
Chlazenívodou
Objem motoru1947 ccm
Max. výkon22 kW (30 k)
Rychl. stupňů4 + 1
Max. rychlost40 km/h
Spotřeba 18 až 24 l / 100 km