Autobus Praga MO

Autobus Praga MO
Foto: Martin Ondříček

Jedinečný autobus MO (Mignon Omnibus) ze sbírek Průmyslového muzea Mladějov byl vyroben v roce 1927. Jeho konstrukce vychází z dobového nákladního automobilu klasické koncepce se žebřinovým rámem a vpředu umístěným benzínovým motorem o výkonu 30 koní, který poháněl zadní kola. Maximální rychlost vozidla, které pamatuje počátky autobusového provozu u nás, byla 40 km/h.

Motor byl podle výrobního čísla vyroben v roce 1926, avšak velmi pravděpodobně byl s podvozkem a karosérií zkompletován až v roce 1927, což je zapsáno i v technickém průkazu. Autobus byl formálně zrušen v roce 1953, s tehdy obvyklým úředním zápisem „Vzhledem k špatnému stavu rozebráno na součástky“. K tomu však naštěstí nedošlo a řadu dalších let pak strávil uschován po různých stodolách. První krok k jeho záchraně podnikl v devadesátých letech Bedřich Doležel, zakladatel Průmyslového muzea Mladějov.

Současný provozní stav autobusu je výsledkem tří let pečlivé a usilovné práce, které jeho renovaci věnovali Václav Zmeškal, Bohumil Sláma a Tomáš Stančík. První novodobá jízda autobusu, opraveného přímo v mladějovských dílnách, se uskutečnila 6. října 2020.

Veřejnosti byl autobus představen poprvé na zahájení sezony 2021.

Technické parametry

Motorřadový benz. čtyřválec
Typ motoruPraga MO
Chlazenívodou
Objem motoru2300 ccm
Max. výkon22 kW (30 k)
Rychl. stupňů4 + 1
Max. rychlost40 km/h
Spotřeba 18 až 24 l / 100 km