Autobus Praga MO
Jedinečný autobus MO (Mignon Omnibus) ze sbírek Průmyslového muzea Mladějov byl vyroben v roce 1927. Jeho konstrukce vychází z dobového nákladního automobilu klasické koncepce se žebřinovým rámem a vpředu umístěným benzínovým motorem o výkonu 30 koní, který poháněl zadní kola. Maximální rychlost vozidla, které pamatuje počátky autobusového provozu u nás, byla 40 km/h.
Motor byl podle výrobního čísla vyroben v roce 1926, avšak velmi pravděpodobně byl s podvozkem a karosérií zkompletován až v roce 1927, což je zapsáno i v technickém průkazu. Autobus byl formálně zrušen v roce 1953, s tehdy obvyklým úředním zápisem „Vzhledem k špatnému stavu rozebráno na součástky“. K tomu však naštěstí nedošlo a řadu dalších let pak strávil uschován po různých stodolách. První krok k jeho záchraně podnikl v devadesátých letech Bedřich Doležel, zakladatel Průmyslového muzea Mladějov.
Současný provozní stav autobusu je výsledkem tří let pečlivé a usilovné práce, které jeho renovaci věnovali Václav Zmeškal, Bohumil Sláma a Tomáš Stančík. První novodobá jízda autobusu, opraveného přímo v mladějovských dílnách, se uskutečnila 6. října 2020.
Veřejnosti byl autobus představen poprvé na zahájení sezony 2021.
Technické parametry
Motor | řadový benz. čtyřválec |
Typ motoru | Praga MO |
Chlazení | vodou |
Objem motoru | 2300 ccm |
Max. výkon | 22 kW (30 k) |
Rychl. stupňů | 4 + 1 |
Max. rychlost | 40 km/h |
Spotřeba | 18 až 24 l / 100 km |