Neindexovaná stránka

Autobus Praga RND

Autobusy tohoto typu byly vyráběny ve vysočanském závodě Pragovky od roku 1936 až do roku 1955. Na unifikovaný podvozek byla jen místo valníkové nástavby montována autobusová karosérie. Jednotlivé série se od sebe lišily různými úpravami a vylepšeními.

Expozice silniční techniky - autobus Praga RND

Náš vůz původně patřil tehdejší odborářské organizaci ZV ROH (Závodní výbor Revolučního odborového hnutí) podniku Tesla Litovel (výroba gramofonů), kde sloužil jako rekreační pro zaměstnance. Odtud byl prodán za 1 Kčs fotbalistům do Dzbelu, kde stál na návsi pod lipou. Zde byla v roce 1978 zahájena jeho oprava. Po dvou letech jej za 1000 Kčs odkoupil pan Doležel a převezl do kamenolomu v Chornicích, kde pracoval. Protože tehdy bylo nepředstavitelné osobní vlastnictví autobusu občany, i zde oficiálně patřil odborářům. Až v 90. letech se mohl pan Doležel stát jeho majitelem.

V Chornicích byl autobus opraven do dnešního stavu. Zadní nabouraná část byla nahrazena z dílů Škoda RTO. Nárazník je z nákladního vozu Bucegi, nášlapné stupačky na nárazníku (pro čištění oken) z ŠM 11. V letech 1984/85 byly původní mechanické brzdy nahrazeny vzduchomechanickými a kompresorem z Avie, byl doplněn vzduchový posilovač. Motor je originál Praga RND – diesel.

K sezení sloužily tři podélné lavice (vzadu a na bocích), které však byly později často rušeny s cílem zvýšení kapacity. I do našeho autobusu byly (již v Litovli) dosazeny sedačky z typu Škoda RTO, podélná lavice zůstala jen vzadu. Původní dvoudílný skládací žebřík na střechu se bohužel nedochoval.

V technickém průkazu vozidla je uveden rok výroby 1946 s poznámkou „smontován z dílů“. To odpovídá i dostupným údajům – na šasi je rok 1940, na karosérii rok 1943 a vše bylo složeno po skončení druhé světové války v automobilových opravnách (ČSAO).

Autobus je provozuschopný a ve vybraných termínech (zpravidla ve dnech provozu úzkorozchodné dráhy) se konají pro zájemce vyhlídkové jízdy po mladějovském areálu a okolí.

Technické parametry

Hmotnost (šasi)2635 kg
Délka7450 mm
Šířka2350 mm
Výška3000 mm
Rozvor4200 mm
Motorvznětový čtyřválec
Typ motoruPraga
Objem motoru4500 ccm
Max. výkon44,1 kW (60 k)
RozvodOHV
Rychl. stupňů4 + 1
Max. rychlost60 km/h
Objem nádrže100 l
Spotřeba 15 až 16 l / 100 km