Bagry a buldozery

Lanový bagr Škoda D-500

Bagr Škoda D-500
Tovární fotografie bagru Škoda D-500 z roku 1948

Unikátním exponátem je lanový bagr Škoda D-500, dochovaný pouze jako jediný zástupce svého typu. Konstrukce bagru byla vyvinutá převážně ve Škodových závodech v Plzni jako další modernizační článek bagru typu D-05 vyráběného před druhou světovou válkou. Některé drobné prvky byly převzaty z licenčně vyráběných bagrů německé firmy Menck und Hambrock – např. tvar hlavy výložníku výškové lopaty a tvar plechové skříně strojovny.

Bagr Škoda D-500 krátce po transportu do muzea
Bagr Škoda D-500 krátce po transportu do muzea

Bagr má výškovou lopatu o objemu 0,5 m3. Pohon celého těžebního soustrojí i pohyb bagru zajišťuje čistě mechanickou cestou dieselový motor Škoda 4S110. Při hmotnosti 22 t je největším a nejtěžším exponátem v Mladějově vůbec – z důvodu jeho nemalých rozměrů pro něj byl postaven dokonce zvláštní přístřešek.

Od vyrobení v roce 1955 až do roku 1978 byl bagr denně využíván v žulových lomech v Liticích nad Orlicí. Po svém odstavení z provozu stál ještě 23 let uprostřed lesů, než jej v roce 2002 získalo Průmyslové muzeum Mladějov darem od nástupnické firmy bývalých kamenolomů ŽPSV Uherský Ostroh závod Litice.

Po více než deset let trvající renovaci byl tento stroj představen veřejnosti u příležitosti slavnostního zahájení turistické sezóny Průmyslového muzea Mladějov v sobotu 3. května 2014.

Bagr Škoda D-500 po dokončení renovace v květnu 2014
Bagr Škoda D-500 po dokončení renovace v květnu 2014