Lanový bagr Škoda D-500
Unikátním exponátem je lanový bagr Škoda D-500, dochovaný pouze jako jediný zástupce svého typu. Konstrukce bagru byla vyvinutá převážně ve Škodových závodech v Plzni jako další modernizační článek bagru typu D-05 vyráběného před druhou světovou válkou. Některé drobné prvky byly převzaty z licenčně vyráběných bagrů německé firmy Menck und Hambrock – např. tvar hlavy výložníku výškové lopaty a tvar plechové skříně strojovny.
Bagr má výškovou lopatu o objemu 0,5 m3. Pohon celého těžebního soustrojí i pohyb bagru zajišťuje čistě mechanickou cestou dieselový motor Škoda 4S110. Při hmotnosti 22 t je největším a nejtěžším exponátem v Mladějově vůbec – z důvodu jeho nemalých rozměrů pro něj byl postaven dokonce zvláštní přístřešek.
Od vyrobení v roce 1955 až do roku 1978 byl bagr denně využíván v žulových lomech v Liticích nad Orlicí. Po svém odstavení z provozu stál ještě 23 let uprostřed lesů, než jej v roce 2002 získalo Průmyslové muzeum Mladějov darem od nástupnické firmy bývalých kamenolomů ŽPSV Uherský Ostroh závod Litice.
Po více než deset let trvající renovaci byl tento stroj představen veřejnosti u příležitosti slavnostního zahájení turistické sezóny Průmyslového muzea Mladějov v sobotu 3. května 2014.