Závodní speciál

Závodní speciál

Jedná se o speciální motocykl (tzv. dragster) domácí výroby, uzpůsobený k závodům ve sprintu s pevným startem, které se obvykle pořádají na vzdálenost ¼ míle (cca 400 m), méně často i na 200 m.

Stroj je vybaven tříválcovým vodou chlazeným motorem z automobilu Wartburg, vzhledem ke krátké době chodu bez vodního chladiče. Hlavy motoru jsou upravené, aby poskytovaly vyšší kompresi (18,5:1). Palivem je metanol, míchaný s ricinovým olejem (v poměru cca 20:1). Karburátory (každý válec má svůj) jsou upravené na spalování metanolu (hlavní trysky musejí být větší), jehly uzavírající plovákovou komoru jsou zvětšené na 8 mm, aby se stačil plnit karburátor (pro benzín bývají obvykle 4 mm). Zapalování je použito z motorové pily Husqvarna (každý válec má vlastní zapalování). Díky vyšší kompresi je docíleno vyšších otáček motoru, spotřeba paliva je však oproti benzínu odhadem desetinásobná.

V 80. letech byly tyto závody v Československu velmi populární a majitel tohoto stroje pan Sláma z Mladějova, který jej do expozice zapůjčil, se jich pravidelně účastnil – naposledy s tímto strojem závodil v roce 1990. V roce 2017 byl stroj zprovozněn a úspěšně se zúčastnil silničních závodů v Letohradu v kategorii sprint na 200 metrů (⅛ míle).