Dumper DR 50

Dumper DR 50

Jedním z ojedinělých stavebních strojů je dumper DR 50, který Průmyslové muzeum Mladějov získalo v polovině roku 2004 z kamenolomu Boršov u Dušejova. Z řady dumperů používaných na našem území se jedná o jeden z prvních typů, vyráběný těsně po druhé světové válce znárodněnou maďarskou pobočkou vídeňské firmy Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth v Budapešti.

Dumper DR 50 s lokomotivou č. 2 v padesátých letech v areálu dolu Hřebeč
Dumper DR 50 s lokomotivou č. 2 v padesátých letech v areálu dolu Hřebeč

Konstrukce tohoto typu dumperů vychází z anglických strojů Aveling Shuttle Dumper dodávaných po ukončení druhé světové války v rámci akce UNRRA do všech států zničené Evropy. Konstrukce je zajímavá řešením obousměrného provozu otočnou sedačkou strojníka a řízením se dvěma volanty. Vyklápění korby je samočinné, pouze vahou přepravovaného materiálu, zajištěné aretací.

V průběhu roku 2004 prošel dumper renovací, byl opraven motor a obnoven původní nátěr. Nyní se stroj – až na některé detaily – nachází ve stavu, tak jak ho v padesátých letech budapešťský traktorový závod Rudá hvězda vyrobil.

Technické parametry

Hmotnost vlastní5 t
Hmotnost celková11 t
Délka4080 mm
Šířka2215 mm
Výška2380 mm
Rozvor1950 mm
Motorvznětový čtyřválec
Typ motoruCsepel
Objem motoru5300 ccm
RozvodOHV
Rychlostních stupňů6 + 2
Max. výkon36,7 kW (50 k)
Max. rychlostcca 35 km/h
Objem nádrže92 l
Spotřeba27,5 l / 100 km