Nákladní automobily
Dumper DR 50
Jedním z ojedinělých stavebních strojů je dumper DR 50, který Průmyslové muzeum Mladějov získalo v polovině roku 2004 z kamenolomu Boršov u Dušejova. Z řady dumperů používaných na našem území se jedná o jeden z prvních typů, vyráběný těsně po druhé světové válce znárodněnou maďarskou pobočkou vídeňské firmy Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth v Budapešti.
Konstrukce tohoto typu dumperů vychází z anglických strojů Aveling Shuttle Dumper dodávaných po ukončení druhé světové války v rámci akce UNRRA do všech států zničené Evropy. Konstrukce je zajímavá řešením obousměrného provozu otočnou sedačkou strojníka a řízením se dvěma volanty. Vyklápění korby je samočinné, pouze vahou přepravovaného materiálu, zajištěné aretací.
V průběhu roku 2004 prošel dumper renovací, byl opraven motor a obnoven původní nátěr. Nyní se stroj – až na některé detaily – nachází ve stavu, tak jak ho v padesátých letech budapešťský traktorový závod Rudá hvězda vyrobil.
Technické parametry
Hmotnost vlastní | 5 t |
Hmotnost celková | 11 t |
Délka | 4080 mm |
Šířka | 2215 mm |
Výška | 2380 mm |
Rozvor | 1950 mm |
Motor | vznětový čtyřválec |
Typ motoru | Csepel |
Objem motoru | 5300 ccm |
Rozvod | OHV |
Rychlostních stupňů | 6 + 2 |
Max. výkon | 36,7 kW (50 k) |
Max. rychlost | cca 35 km/h |
Objem nádrže | 92 l |
Spotřeba | 27,5 l / 100 km |