BS 80 (1951)
Poslední parní lokomotivou dodanou do Mladějova byl stroj typu BS 80 s výrobním číslem 2992. Lokomotiva vyrobená v roce 1951 v pražské ČKD vystřídala nejprve několik majitelů a po mladějovských kolejích se pod číslem »4II« rozjela až v roce 1964.
Tato moderní dvounápravová lokomotiva měla svařovaný kotel, Heusingerův rozvod, parní stroj s pístovými šoupátky a svařovaný vnitřní rám, sloužící také jako zásobník vody. Přestože svým typovým výkonem předstihovala ostatní lokomotivy, v provozu na ne zcela kvalitním svršku mladějovské trati se kvůli vysokému nápravovému tlaku, velkému rozvoru a vysoko položenému těžišti příliš neosvědčila. V roce 1987 byla lokomotiva prodána a odvezena do Nitry.
Mezi exponáty Průmyslového muzea Mladějov je nyní jiná lokomotiva téhož typu, vyrobená také v roce 1951, a to pod číslem 3195. Stroj, který sloužil v Králově Dvoře na závodní dráze o rozchodu 650 mm, prošel náročnou rekonstrukcí spojenou se změnou rozchodu, při níž musel být zúžen také hlavní rám. Po dokončení prací, realizovaných v letech 2006 až 2018 v mladějovských dílnách vlastními silami, se lokomotiva od jara 2019 plně zapojila do muzejního provozu.
Technické parametry
Výkon | 59 kW (80 k) |
Přetlak páry | 1,4 MPa |
Max. rychlost | 25 km/h |
Min. poloměr oblouku | 15 m |
Hmotnost (prázdná) | 10,0 t |
Hmotnost (vystrojená) | 12,4 t |
Zásoba uhlí | 0,6 m3 |
Zásoba vody | 0,8 m3 |
Délka přes nárazníky | 6150 mm |
Šířka | 1800 mm |
Výška | 2650 mm |