BS 80 (1951)

Lokomotiva BS-80 (1951)

Poslední parní lokomotivou dodanou do Mladějova byl stroj typu BS 80 s výrobním číslem 2992. Lokomotiva vyrobená v roce 1951 v pražské ČKD vystřídala nejprve několik majitelů a po mladějovských kolejích se pod číslem »4II« rozjela až v roce 1964.

Tato moderní dvounápravová lokomotiva měla svařovaný kotel, Heusingerův rozvod, parní stroj s pístovými šoupátky a svařovaný vnitřní rám, sloužící také jako zásobník vody. Přestože svým typovým výkonem předstihovala ostatní lokomotivy, v provozu na ne zcela kvalitním svršku mladějovské trati se kvůli vysokému nápravovému tlaku, velkému rozvoru a vysoko položenému těžišti příliš neosvědčila. V roce 1987 byla lokomotiva prodána a odvezena do Nitry.

Mezi exponáty Průmyslového muzea Mladějov je nyní jiná lokomotiva téhož typu, vyrobená také v roce 1951, a to pod číslem 3195. Stroj, který sloužil v Králově Dvoře na závodní dráze o rozchodu 650 mm, prošel náročnou rekonstrukcí spojenou se změnou rozchodu, při níž musel být zúžen také hlavní rám. Po dokončení prací, realizovaných v letech 2006 až 2018 v mladějovských dílnách vlastními silami, se lokomotiva od jara 2019 plně zapojila do muzejního provozu.

Technické parametry

Výkon59 kW (80 k)
Přetlak páry1,4 MPa
Max. rychlost25 km/h
Min. poloměr oblouku15 m
Hmotnost (prázdná)10,0 t
Hmotnost (vystrojená)12,4 t
Zásoba uhlí0,6 m3
Zásoba vody0,8 m3
Délka přes nárazníky6150 mm
Šířka1800 mm
Výška2650 mm