DH 30 D
Důlní lokomotiva DH 30 D z roku 1981, vyrobená v národním podniku Turčianské strojárně Martin, závod Hliník nad Hronom, je poháněna vodou chlazeným dvouválcovým naftovým motorem Škoda 2 S 110 CO prostřednictvím hydrostatického převodníku. Ten je tvořen hydrogenerátorem, který olejem pod tlakem až 35 MPa pohání hydromotor spojený s jednou z nápravových převodovek. Přenos kroutícího momentu na druhou nápravu zajišťuje kardanový hřídel.
Lokomotiva má dvě kabiny, vybavené sklopnou sedačkou, ovládáním plynu motoru a hydraulické brzdy, voličem směru a pákou ruční brzdy. Motor ve střední části lokomotivy je pro snížení hlučnosti uložen na gumových silentblocích, motorové kryty mají hluk tlumící výplň. Pro důlní provoz byla lokomotiva vyráběna v nevýbušném provedení se startérem na stlačený vzduch.
Technické parametry
Motor | Škoda 2 S 110 CO |
Výkon | 21 kW (28 k) |
Přenos výkonu | hydrostatický |
Max. rychlost | 12 km/h |
Min. poloměr obl. | 8 m |
Hmotnost | 5,5 t |
Délka přes náraz. | 4080 mm |
Šířka | 900 mm |
Výška | 1500 mm |