Lokomotivy
Krauss-Linz 7485 (1920) – „Jednička“
Na jaře roku 1918 vyrobila lokomotivka Krauss v rakouském Linci jednu z mnoha trojspřežních lokomotiv typu RIIIc, určenou pro vojenské polní dráhy. Stroj s číslem 116 do vývoje první světové války už zasáhnout nestačil a skončil ve vojenském skladu.
Když linecká lokomotivka ještě v roce 1918 obdržela objednávku na lokomotivu pro sklonově i směrově náročnou mladějovskou dráhu, zpětně odkoupila zmíněný stroj od c. a k. ministerstva války a lokomotivu zásadním způsobem přestavěla, čímž vznikla nepříliš obvyklá konstrukce trojspřežní lokomotivy s jednonápravovým podpůrným tendrem. To dovolilo prodloužit válcový kotel a náhradit původní skříňový kotel za větší, navíc opatřený stupňovitým roštem umožňujícím spalování nekvalitního mladějovského uhlí, a zvýšit tak výkon parního kotle.
Pojezd včetně vypružení a ruční brzdy a parní stroje s Helmholtzovým rozvodem byly použity z původní lokomotivy; nýtovaný rám, sloužící mimo jiné i jako zásobník vody, byl upraven pro uchycení rámu podpůrného tendru.
Přestavěná lokomotiva byla do Mladějova dodána v roce 1920 a pod číslem »1« vydržela v pravidelném průmyslovém provozu až do roku 1991, kdy byla výroba v mladějovské šamotce ukončena.
V roce 2011 se lokomotiva po pětileté přestávce, kterou si vyžádala její generální oprava, vrátila do muzejního provozu.
Technické parametry
Výkon | 37 kW (50 k) |
Přetlak páry | 1,2 MPa |
Max. rychlost | 20 km/h |
Min. poloměr oblouku | 50 m |
Hmotnost (prázdná) | 11,5 t |
Hmotnost (vystrojená) | 14,0 t |
Zásoba uhlí | 1,0 m3 |
Zásoba vody | 0,8 m3 |
Délka přes nárazníky | 7117 mm |
Šířka | 1704 mm |
Výška | 2980 mm |