DH 35 D.0

Lokomotiva DH 35 D.0

Důlní motorová lokomotiva DH 35 D.0 byla vyrobena v roce 1991 v závodě PHS Hliník nad Hronom. Je poháněna vodou chlazeným naftovým tříválcovým motorem Škoda 3 S 110 CO prostřednictvím hydrostatického převodníku s automatickou regulací skládajícího se z regulačního hydrogenerátoru Sauer SPV-22 a regulačního hydromotoru Sauer RMV-23. Hydromotor je přírubově spojen se zadní nápravovou převodovkou, na přední dvojkolí je výkon přenášen kardanem. Vypružení je gumovými silentbloky, na silentblokách je rovněž uložen rám se spalovacím motorem a hydrogenerátorem. Lokomotiva je v nevýbušném provedení s nízkotlakým vzduchovým startérem, výfukem s chlazením výfukových plynů, vzduchovým filtrem zabraňujícím prošlehnutí plamenů a 12V elektroinstalací v nevýbušném provedení sloužící pouze k osvětlení.

Lokomotiva má dvě kabiny strojvedoucího, vybavené sklopnou sedačkou, na zadním stanovišti je pod sedačkou alkalická baterie v nevýbušném provedení. Obě stanoviště lze demontovat a tím rozdělit lokomotivu na 3 části, čehož se využívá při přepravě lokomotivy z a do dolu v těžní kleci.

Stroj byl zakoupen od OKD jako plně provozní, až do konce března 2020 jezdil v dole Lazy. Dne 14. července téhož roku byla lokomotiva převezena do areálu muzea, prakticky ihned bylo namontováno přední stanoviště a po drobných opravách je připravena pro vozbu důlních vlaků. Lokomotiva bude výhledově rekonstruována na povrchovou.

Technické parametry

MotorŠkoda 3 S 110 CO
Výkon26,5 kW (35 k)
Přenos výkonuhydrostatický
Max. rychlost18 km/h
Min. poloměr obl.8 m
Hmotnost6 t
Délka přes náraz.4530 mm
Šířka900 mm
Výška1500 mm