DH 35 D.0
Důlní motorová lokomotiva DH 35 D.0 byla vyrobena v roce 1991 v závodě PHS Hliník nad Hronom. Je poháněna vodou chlazeným naftovým tříválcovým motorem Škoda 3 S 110 CO prostřednictvím hydrostatického převodníku s automatickou regulací skládajícího se z regulačního hydrogenerátoru Sauer SPV-22 a regulačního hydromotoru Sauer RMV-23. Hydromotor je přírubově spojen se zadní nápravovou převodovkou, na přední dvojkolí je výkon přenášen kardanem. Vypružení je gumovými silentbloky, na silentblokách je rovněž uložen rám se spalovacím motorem a hydrogenerátorem. Lokomotiva je v nevýbušném provedení s nízkotlakým vzduchovým startérem, výfukem s chlazením výfukových plynů, vzduchovým filtrem zabraňujícím prošlehnutí plamenů a 12V elektroinstalací v nevýbušném provedení sloužící pouze k osvětlení.
Lokomotiva má dvě kabiny strojvedoucího, vybavené sklopnou sedačkou, na zadním stanovišti je pod sedačkou alkalická baterie v nevýbušném provedení. Obě stanoviště lze demontovat a tím rozdělit lokomotivu na 3 části, čehož se využívá při přepravě lokomotivy z a do dolu v těžní kleci.
Stroj byl zakoupen od OKD jako plně provozní, až do konce března 2020 jezdil v dole Lazy. Dne 14. července téhož roku byla lokomotiva převezena do areálu muzea, prakticky ihned bylo namontováno přední stanoviště a po drobných opravách je připravena pro vozbu důlních vlaků. Lokomotiva bude výhledově rekonstruována na povrchovou.
Technické parametry
Motor | Škoda 3 S 110 CO |
Výkon | 26,5 kW (35 k) |
Přenos výkonu | hydrostatický |
Max. rychlost | 18 km/h |
Min. poloměr obl. | 8 m |
Hmotnost | 6 t |
Délka přes náraz. | 4530 mm |
Šířka | 900 mm |
Výška | 1500 mm |