Krauss-Linz 1518 (1929) – „Pětka“

Lokomotiva Krauss-Linz 1518 (1929)

Když koncem dvacátých let vyvstala kvůli stále stoupající poptávce po šamotu potřeba koupit další výkonnou lokomotivu, byla zakázka zadána opět linecké firmě Lokomotivfabrik Krauss & Comp. Vzhledem k výborným zkušenostem s lokomotivou číslo »1« není divu.

Lokomotiva byla vyrobena během pouhých třech měsíců a po dodání do Mladějova v roce 1929 obdržela číslo »5«. Uspořádání lokomotivy vycházelo z osvědčené konstrukce »Jedničky«, nová lokomotiva byla ale modernější a ve všech směrech mohutnější, větší, silnější a výkonnější. I přes vyšší hmotnost a delší rozvor si ale výborně poradila s ostrými oblouky a nerovnostmi mladějovské trati.

Spolu s »Jedničkou«, se kterou se dělila o traťové výkony, jezdila »Pětka« v čele vlaků naložených šamotem nebo lupkem až do ukončení průmyslového provozu v roce 1991.

Na své domovské trati jezdila lokomotiva následně v turistickém provozu až do roku 2011. Následovala náročná oprava, na jejímž financování se podílela také Nadace ČEZ a Pardubický kraj, a po které se lokomotiva v červnu 2022 vrátí do provozu a v průběhu turistické sezony opět povede část parních výletních vlaků pro veřejnost.

Technické parametry

Výkon52 kW (70 k)
Přetlak páry1,2 MPa
Max. rychlost20 km/h
Min. poloměr oblouku50 m
Hmotnost (prázdná)12,3 t
Hmotnost (vystrojená)15,9 t
Zásoba uhlí1,5 m3
Zásoba vody1,3 m3
Délka přes nárazníky8020 mm
Šířka1850 mm
Výška2930 mm