Lokomotivy
Krauss-Linz 1518 (1929) – „Pětka“
Když koncem dvacátých let vyvstala kvůli stále stoupající poptávce po šamotu potřeba koupit další výkonnou lokomotivu, byla zakázka zadána opět linecké firmě Lokomotivfabrik Krauss & Comp. Vzhledem k výborným zkušenostem s lokomotivou číslo »1« není divu.
Lokomotiva byla vyrobena během pouhých třech měsíců a po dodání do Mladějova v roce 1929 obdržela číslo »5«. Uspořádání lokomotivy vycházelo z osvědčené konstrukce »Jedničky«, nová lokomotiva byla ale modernější a ve všech směrech mohutnější, větší, silnější a výkonnější. I přes vyšší hmotnost a delší rozvor si ale výborně poradila s ostrými oblouky a nerovnostmi mladějovské trati.
Spolu s »Jedničkou«, se kterou se dělila o traťové výkony, jezdila »Pětka« v čele vlaků naložených šamotem nebo lupkem až do ukončení průmyslového provozu v roce 1991.
Na své domovské trati jezdila lokomotiva následně v turistickém provozu až do roku 2011. Následovala náročná oprava, na jejímž financování se podílela také Nadace ČEZ a Pardubický kraj, a po které se lokomotiva v červnu 2022 vrátí do provozu a v průběhu turistické sezony opět povede část parních výletních vlaků pro veřejnost.

Technické parametry
Výkon | 52 kW (70 k) |
Přetlak páry | 1,2 MPa |
Max. rychlost | 20 km/h |
Min. poloměr oblouku | 50 m |
Hmotnost (prázdná) | 12,3 t |
Hmotnost (vystrojená) | 15,9 t |
Zásoba uhlí | 1,5 m3 |
Zásoba vody | 1,3 m3 |
Délka přes nárazníky | 8020 mm |
Šířka | 1850 mm |
Výška | 2930 mm |